Szkoła Podstawowa nr 3 im. Adama Mickiewicza w Kraśniku

Jak mogę zachęcić dziecko do nauki?

Zapraszamy do zapoznania się z artykułem.

Bardzo często spotykam się ze stwierdzeniem rodziców, że ich dziecko nie chce się uczyć. Cóż fakt jest taki, że nie każde dziecko chętnie się do tego zabiera. Oczywiście, większość rodziców chciałaby, aby było inaczej. Wyobraźmy sobie taki widok. Przychodzimy zmęczeni po pracy do domu, głowę mamy zaprzątniętą nawałem obowiązków, jakie czekają na nas dzisiejszego wieczoru. U progu drzwi przypominamy sobie, że nasza ukochana córka zadzwoniła dzisiaj do nas i powiedziała, że następnego dnia ma pisać kartkówkę z matematyki. Głowa nam pęka, ale cóż przecież wszystkim musimy się zająć. Pierwsza myśl idę do pokoju córki powtórzyć z nią materiał z matematyki, aby na kartkówkę poszła przygotowana i przyniosła z niej pozytywną ocenę. Wchodzę do pokoju, a tam córka siedzi przy biurku, rozwiązuje chyba setne już zadanie przygotowujące do testu i pięknie recytuje wszystkie regułki z geometrii. W dodatku wszystkie prace domowe, jakie miała zadane na jutro są już odrobione, a wypracowanie, które miała oddać w przyszłym tygodniu już dawno napisane – brzmi jak marzenie? Kto z nas nie chciał by oglądać wieczorami takich widoków zamiast złościć się i denerwować, że dzisiaj znowu będę musiał uprosić swoje dziecko, żeby siadło do nauki, lub chociaż odrobiło zadaną pracę domową.

 

Co więc możemy zrobić, aby zmotywować nasze dziecko do nauki? Poniżej przedstawiam kilka rad:

 

  1. Przede wszystkim powinniśmy zadbać o dobrą organizację czasu przeznaczonego na naukę. Bardzo ważną i pomocną rolę odgrywa tutaj harmonogram dnia. Powiedzmy, że wygląda on następująco: po powrocie ze szkoły, dziecko ma chwilę czasu dla siebie. Następnie przeznacza czas na odrabianie lekcji i naukę. Najlepsze godziny na odrabianie lekcji to czas między 16 a 18. Starajmy się pomagać dzieciom w odrabianiu lekcji. Warto też sprawdzić, czego się dzisiaj nauczyło przepytując je. Ustal z dzieckiem stałe godziny, w jakich ma czas dla siebie a kiedy powinno wrócić do obowiązków. Powinniśmy zadbać też o miejsce, w którym dziecko będzie odrabiało lekcje. Młodemu człowiekowi  łatwiej jest się skupić w miejscu cichym i spokojnym, gdzie nic nie rozprasza jego uwagi. Odrabianie lekcji najlepiej zacząć od zadań najtrudniejszych, należy też zadbać o robienie krótkich przerw. Pamiętajmy o tym, że dziecko będące w I klasie potrafi skoncentrować się około 15 minut, a dziecko w klasie III 30 minut. Przerwy najlepiej robić wtedy, gdy widzimy, że nasza pociecha ma problemy ze skoncentrowaniem się na zadaniu i jest już zmęczona.

  2. Bardzo ważne jest, by nie wyręczać dziecka w odrabianiu lekcji. Kiedy prosi o pomoc udzielmy mu jej poprzez wyjaśnienie wątpliwości czy też nakierowania na właściwe tory, ale nie podawajmy gotowych rozwiązań.  Dziecko poczuje ogromną satysfakcję, gdy samodzielnie rozwiąże zadanie i co ważne rośnie w nim poczucie, że będzie w stanie poradzić sobie z innymi trudnymi sytuacjami w życiu. Jest to tak bardzo ważne, ponieważ osoby posiadające wiarę we własne możliwości nie zrażają się niepowodzeniami, a trudności napotkane po drodze traktują jak wyzwanie.

  3. Chwal za trud włożony w naukę. Zwykle zauważamy jedynie dobre stopnie przynoszone przez nasze pociechy, jednak warto też zwrócić uwagę w nakład pracy, jaki dziecko włożyło, by daną ocenę dostać.  Najlepszy rezultat daje konkretna pochwała, która będzie wskazywała na samo działanie, nie na rezultat.

  4. Bardzo ważną rolę odgrywa również systematyczność pracy. Niełatwo jest przygotować się na sprawdzian wiedzy obejmujący materiał z całego semestru w jeden wieczór. Lepiej jest rozłożyć naukę danego materiału na poszczególne etapy, np. na kilka dni, wtedy opanowanie obszernego materiału nie jest takie trudne. A wyniki nauki zdecydowanie lepsze.

  5. Przydatne jest również stosowanie różnych technik mających na celu ułatwienie dzieciom przyswojenie informacji. Stosowanie różnych kolorów przy sporządzaniu notatek ułatwia zapamiętywanie. Wszelkiego rodzaju fiszki – słowa klucze oraz hasła na tablicy korkowej, czy biurku.  Te metody pomogą dziecku lepiej i trwalej zapamiętać dany materiał.

  6. Należy zwrócić uwagę na otoczenie w którym dziecko się uczy. Pamiętajmy, że miejsce, które wzmacnia motywację do nauki powinno być czyste, dobrze zorganizowane, ze swobodnym dostępem do najpotrzebniejszych rzeczy (podręczników, przyborów, notatek, itp.), wolne od rozpraszaczy (np. włączonego telewizora czy radia).

 

Podsumowanie: By pomóc dziecku zwiększyć motywację do nauki należy:

- dostrzegać osiągnięcia dziecka (nawet te małe),

- doceniać samodzielność i pracę dziecka,

- pomagać, ale nie wyręczać,

- nie oceniać dziecka i nie krytykować,

- stawiać wymagania nieprzewyższające możliwości dziecka,

- wzbudzać w dziecku zainteresowania w różnych dziecinach,

- stworzyć odpowiednie warunki do zdobywania wiedzy,

- wyrażać się pozytywnie na temat szkoły i nauczycieli,

- wspierać dziecko.