Szkoła Podstawowa nr 3 im. Adama Mickiewicza w Kraśniku

,,Porozumienie Bez Przemocy”

Program Porozumienie bez przemocy realizowany prze pedagoga szkolnego w klasach II –VI.

Realizacja programu pozwoli na osiągnięcie następujących celów: 

I. W obszarze kompetencji osobistych ucznia

- rozpoznawanie i werbalizowanie uczuć, potrzeb, 

- kształtowanie poprawnej samooceny,

- nabywanie świadomości swoich mocnych stron i ograniczeń

- wzmacnianie poczucia własnej wartości oraz świadomości swoich możliwości i umiejętności,

- umiejętność kontrolowania „szkodliwych” emocji i impulsów,

- rozwijanie poczucia realnego wpływu na stosunki panujące w swoim otoczeniu,

- kształtowanie umiejętności podejmowania własnej inicjatywy i ponoszenia odpowiedzialności za swoje działania,

- wspieranie autonomii dziecka

- rozwijanie zdolności dostosowywania się do zmian,

- budowanie zaangażowania

- utożsamianie swoich celów z celami grupy 

II.  W obszarze kompetencji społecznych

- posługiwanie się językiem żyrafy, czyli komunikacja empatyczna,

- rozpoznawanie uczuć i potrzeb innych osób,

- wzmacnianie pozytywnych więzi z innymi,

- słuchanie bez uprzedzeń i wysyłanie przekonywujących komunikatów,

- formułowanie komunikatów „ja” zamiast komunikatów „ty” ,

- komunikowanie się w sposób jasny i zrozumiały,

- kształtowanie umiejętności zamiany oceny na informacje o spełnionych lub niespełnionych potrzebach,

- kształtowanie umiejętności pogodzenia się z odmową, oraz odmawiania i mówienia „nie”,

- wspieranie kompetencji socjalnych, przede wszystkim empatii i widzenia jednej rzeczy z możliwie wielu perspektyw,

- wyrażanie wdzięczności,

- wzmacnianie poczucia własnej wartości na tle grupy,  

- rozwijanie umiejętności i strategii rozwiązywania problemów i konfliktów

- kształtowanie umiejętności mediacji w oparciu o „Porozumienie bez Przemocy”

- rozwijanie umiejętności redukowania stresu,

- wzmacnianie dzieci w kreatywnym myśleniu, w naturalnej ciekawości i spontanicznym zdobywaniu wiedzy,

- uczenie dzieci „wspólnego” języka, co wpływa na integrację grupy,

- rozwijanie ich kompetencji językowych.  

III. Jedną z największych korzyści  dla dzieci jest umiejętne rozwiązywanie konfliktów, które są nieodłączną częścią naszego bycia z innymi/życia szkolnego. Umiejętność konstruktywnego rozwiązywania ich, tak, aby dbać o własne potrzeby i jednocześnie respektować potrzeby drugiego człowieka, jest wyzwaniem, szczególnie dla dzieci. Ucząc się tych umiejętności dzieci zauważają, że ich własna perspektywa/ich własna interpretacja konfliktu, nie jest jedyna, że inni wobec tej samej sytuacji mogą odczuwać coś zupełnie innego i inaczej ją rozumieć. Dzięki temu doświadczeniu rozwijają zdolność empatii i zawierania kompromisów, dzięki czemu są gotowe, aby konflikty między sobą coraz sprawniej rozwiązywać bez pomocy nauczyciela.  Cztery kroki „Porozumienia bez Przemocy” oraz mediacje w oparciu o tę metodę stwarzają dzieciom warunki do bezpiecznego treningu rozwiązywania konfliktów. 

IV. Inną ważną umiejętnością to rozwój sprawności językowej dzieci. Do kompetencji językowych zaliczają się: chęć komunikowania z innymi, potrzeba i umiejętność wyrażania swoich uczuć, przeżyć, myśli; zainteresowanie wypowiedziami innych, umiejętność słuchania i prowadzenia dialogu. Dzieci ucząc się nowych słów, zasad gramatyki, melodii języka itp. doświadczają, jaki efekt mogą uzyskać wykorzystując środki językowe. Poznają, że słowami mogą wywołać różne reakcje innych; wypowiadając zdania w określony sposób udaje się coś uzyskać przekazać a przede wszystkim dzięki mowie zwiększają swoje szanse na bycie zrozumianym. Im częściej dzieci są zrozumiane, kiedy mówią o swoich uczuciach, tym większą mają motywację, aby dalej rozwijać się językowo. 

Tematy programu realizowanego w klasach II -VI

Klasa II

  1. Komunikat Szakala i Żyrafy.
  2.  Rozmowa i dialog – łagodzą konflikty.
  3. Empatia w relacjach z innymi.
  4. Kontroluję to, co czuję!
  5. Potrzeby nie są niczym złym, proś nie żądaj.

Klasa III

  1. Komunikat Szakala i Żyrafy.
  2. Empatycznie mówię  i słucham.
  3. Wyrażam swoje potrzeby – realizuję swoje wartości.
  4. Kontroluję to co czuję.
  5. Potrzeby nie są niczym złym. Zastąp żądanie prośbą.

 Klasa IV-VI

  1. Porozumienie bez przemocy – założenia i funkcje.
  2. Schemat wypowiedzi Porozumienie bez przemocy.
  3. Człowieczeństwo  wyraża się w dawaniu i braniu.
  4. Konflikt czy można go wyeliminować.
  5. Przemoc  - obowiązkowy element naszego życia?
  6. Błędy w komunikacji społecznej.
  7. Wartości w naszym życiu drogowskazem postępowania.
  8. Odpowiedzialny za siebie i innych.
  9. Spostrzeżenia bez ocen, rozpoznawanie emocji i  wyrażanie uczuć.