Szkoła Podstawowa nr 3 im. Adama Mickiewicza w Kraśniku
,,Porozumienie Bez Przemocy”
Program Porozumienie bez przemocy realizowany prze pedagoga szkolnego w klasach II –VI.
Realizacja programu pozwoli na osiągnięcie następujących celów:
I. W obszarze kompetencji osobistych ucznia
- rozpoznawanie i werbalizowanie uczuć, potrzeb,
- kształtowanie poprawnej samooceny,
- nabywanie świadomości swoich mocnych stron i ograniczeń
- wzmacnianie poczucia własnej wartości oraz świadomości swoich możliwości i umiejętności,
- umiejętność kontrolowania „szkodliwych” emocji i impulsów,
- rozwijanie poczucia realnego wpływu na stosunki panujące w swoim otoczeniu,
- kształtowanie umiejętności podejmowania własnej inicjatywy i ponoszenia odpowiedzialności za swoje działania,
- wspieranie autonomii dziecka
- rozwijanie zdolności dostosowywania się do zmian,
- budowanie zaangażowania
- utożsamianie swoich celów z celami grupy
II. W obszarze kompetencji społecznych
- posługiwanie się językiem żyrafy, czyli komunikacja empatyczna,
- rozpoznawanie uczuć i potrzeb innych osób,
- wzmacnianie pozytywnych więzi z innymi,
- słuchanie bez uprzedzeń i wysyłanie przekonywujących komunikatów,
- formułowanie komunikatów „ja” zamiast komunikatów „ty” ,
- komunikowanie się w sposób jasny i zrozumiały,
- kształtowanie umiejętności zamiany oceny na informacje o spełnionych lub niespełnionych potrzebach,
- kształtowanie umiejętności pogodzenia się z odmową, oraz odmawiania i mówienia „nie”,
- wspieranie kompetencji socjalnych, przede wszystkim empatii i widzenia jednej rzeczy z możliwie wielu perspektyw,
- wyrażanie wdzięczności,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości na tle grupy,
- rozwijanie umiejętności i strategii rozwiązywania problemów i konfliktów
- kształtowanie umiejętności mediacji w oparciu o „Porozumienie bez Przemocy”
- rozwijanie umiejętności redukowania stresu,
- wzmacnianie dzieci w kreatywnym myśleniu, w naturalnej ciekawości i spontanicznym zdobywaniu wiedzy,
- uczenie dzieci „wspólnego” języka, co wpływa na integrację grupy,
- rozwijanie ich kompetencji językowych.
III. Jedną z największych korzyści dla dzieci jest umiejętne rozwiązywanie konfliktów, które są nieodłączną częścią naszego bycia z innymi/życia szkolnego. Umiejętność konstruktywnego rozwiązywania ich, tak, aby dbać o własne potrzeby i jednocześnie respektować potrzeby drugiego człowieka, jest wyzwaniem, szczególnie dla dzieci. Ucząc się tych umiejętności dzieci zauważają, że ich własna perspektywa/ich własna interpretacja konfliktu, nie jest jedyna, że inni wobec tej samej sytuacji mogą odczuwać coś zupełnie innego i inaczej ją rozumieć. Dzięki temu doświadczeniu rozwijają zdolność empatii i zawierania kompromisów, dzięki czemu są gotowe, aby konflikty między sobą coraz sprawniej rozwiązywać bez pomocy nauczyciela. Cztery kroki „Porozumienia bez Przemocy” oraz mediacje w oparciu o tę metodę stwarzają dzieciom warunki do bezpiecznego treningu rozwiązywania konfliktów.
IV. Inną ważną umiejętnością to rozwój sprawności językowej dzieci. Do kompetencji językowych zaliczają się: chęć komunikowania z innymi, potrzeba i umiejętność wyrażania swoich uczuć, przeżyć, myśli; zainteresowanie wypowiedziami innych, umiejętność słuchania i prowadzenia dialogu. Dzieci ucząc się nowych słów, zasad gramatyki, melodii języka itp. doświadczają, jaki efekt mogą uzyskać wykorzystując środki językowe. Poznają, że słowami mogą wywołać różne reakcje innych; wypowiadając zdania w określony sposób udaje się coś uzyskać przekazać a przede wszystkim dzięki mowie zwiększają swoje szanse na bycie zrozumianym. Im częściej dzieci są zrozumiane, kiedy mówią o swoich uczuciach, tym większą mają motywację, aby dalej rozwijać się językowo.
Tematy programu realizowanego w klasach II -VI
Klasa II
- Komunikat Szakala i Żyrafy.
- Rozmowa i dialog – łagodzą konflikty.
- Empatia w relacjach z innymi.
- Kontroluję to, co czuję!
- Potrzeby nie są niczym złym, proś nie żądaj.
Klasa III
- Komunikat Szakala i Żyrafy.
- Empatycznie mówię i słucham.
- Wyrażam swoje potrzeby – realizuję swoje wartości.
- Kontroluję to co czuję.
- Potrzeby nie są niczym złym. Zastąp żądanie prośbą.
Klasa IV-VI
- Porozumienie bez przemocy – założenia i funkcje.
- Schemat wypowiedzi Porozumienie bez przemocy.
- Człowieczeństwo wyraża się w dawaniu i braniu.
- Konflikt czy można go wyeliminować.
- Przemoc - obowiązkowy element naszego życia?
- Błędy w komunikacji społecznej.
- Wartości w naszym życiu drogowskazem postępowania.
- Odpowiedzialny za siebie i innych.
- Spostrzeżenia bez ocen, rozpoznawanie emocji i wyrażanie uczuć.