Szkoła Podstawowa nr 3 im. Adama Mickiewicza w Kraśniku

Poznajemy Lentini

Środa to dzień, który spędziliśmy w Lentini. Jest to barokowe miasto greckiego pochodzenia. Było bardzo ważnym kulturowo i rolniczo centrum pod rzymskim panowaniem. Dzisiaj jest sławne z produkcji pomarańczy sycylijskich. Spotkaliśmy się na rynku o godzinie 8.30 po czym udaliśmy się do kościoła Santa Maria la Cava S. Alfio, który był kiedyś katedrą. Przewodnik opowiedział nam o wierze i odwadze trzech męczenników. Będąc w świątyni mogliśmy podziwiać piękny wystrój wnętrza oraz freski na sklepieniu. Następnie przeszliśmy do budynku kościoła Św. Józefa, gdzie mogliśmy zajrzeć do krypty. Na Sycylii od XVI do XIX wieku rozpowszechniły się szczególne dwie praktyki chowania zmarłych: mumifikacja i szkieletonizacja. Odbywały się one w podziemiach kościołów lub klasztorów. Ta druga polegała na tym, ze osoba zmarła spoczywała na kamiennym siedzeniu aż do czasu oczyszczenia.

Po spacerze po historycznej części miasteczka przeszliśmy do Urzędu Miasta na spotkanie z władzami miasteczka. O swojej pracy opowiedzieli: burmistrz, zastępca burmistrza oraz przewodnicząca rady miasta. Każda z delegacji otrzymała drobne upominki w postaci książki z płytą oraz przypinki z herbem miasta. Po tej bardzo ciekawej prezentacji udaliśmy się na zasłużony obiad.

Po obiedzie wybraliśmy się na wzgórze do jaskini, w której znajduje się piękny kościół Św. Krzyża w skale z freskami z XIV wieku. W tamtych czasach był miejscem modlitwy dla sióstr zakonnych. Spacer na wzgórze pozwolił nam na podziwianie panoramy miasta Lentini. Był to mile spędzony czas przy wspólnych rozmowach w promieniach słońca.

Po kilku godzinach zwiedzana przyszedł czas na upragniony odpoczynek i posiłek. Wiedzieliśmy, że czekała nas jeszcze gra terenowa. O godzinie 15.00 zostaliśmy podzieleni na dwie grupy: żółtą i zieloną. Każdy z uczestników otrzymał identyfikator oraz mapę. Gra polegała na szukaniu w różnych zakątkach miasta zadań do wykonania. Na koniec każdy z uczestników otrzymał drobny upominek oraz pamiątkowy dyplom. To był naprawdę fantastyczny dzień.