Szkoła Podstawowa nr 3 im. Adama Mickiewicza w Kraśniku

Kraśnik -odkrywanie zabytków

Wszyscy wiemy , że nasze miasto kryje wiele ciekawych miejsc i zabytków. Postanowiliśmy je lepiej poznać i poszerzyć nasze wiadomości o rodzinnym mieście.  W dniu 9 września 2021r. klasa IVa oraz klasa IIa II b wraz z wychowawcami wyruszyli ze szkoły  pieszo na wycieczkę.

Pierwszy przystanek był nad zalewem kraśnickim, trochę odpoczęliśmy i wyruszyliśmy do parku im. J.P. II -  tutaj dzieci spędziły czas nie tylko na odpoczynek i posiłek , ale również zawładnęły placem zabaw. Z parku już niedaleko było na wzgórze zamkowe zwane "Zamczyskiem". Zamek  wzniesiony był na przełomie XIV i XV wieku i otoczony kamiennym wysokim murem. Kolejno przechodził przez ręce D.Goraja, Tęczyńskich, Radziwiłłów i Zamoyskich. Zniszczony podczas potopu przez Szwedów został w następnych wiekach rozebrany. Następnym miejscem naszej wycieczki było Muzeum 24 Pułku Ułanów kraśnickich. Obejrzeliśmy zdjęcia z wystawy przedstawiające  Szlak Bojowy 10. Brygady Kawalerii. Najnowszą atrakcją muzeum był fragment gąsienicy model T54E1 do czołgu typu Sherman używany przez oddział polskiej 1. Dywizji Pancernej im. gen. Maczka- odnaleziony w 2020r. Obejrzeliśmy broń z tamtego okresu oraz oryginalne mundury żołnierzy. Dużym zainteresowaniem cieszyła się również wystawa archeologiczna. Przez chwilę każdy z nas mógł przenieść się i zobaczyć wnętrze czołgu- dzięki specjalnym okularom – goglom. Wizyta w muzeum wszystkim bardzo się podobała, uczniowie z zaciekawieniem słuchali przewodnika, a potem zadawali wiele pytań. Po wyjściu z muzeum skierowaliśmy się w stronę pobliskiego Kościoła. Kościół pod wezwaniem NMP został wzniesiony ok. 1469 r. jako budowla późnogotycka, przebudowany w latach 1527-1541 w stylu późnogotycko-renesansowym z fundacji Jana Gabriela Tęczyńskiego. Obok Kościoła znajduje się  barokowa dzwonnica wybudowana przed 1682 r. Wyposażona jest w dwa dzwony z 1758 i 1845 r. noszącymi imiona św. Józefa o masie 2600 kg i św. Michała ważący 1300 kg. To był już ostatni punkt naszej wycieczki. Troszkę zmęczeni udaliśmy się na obiecane lody, a potem  przystanek MPK – już pieszo nie dalibyśmy rady wrócić do szkoły.

Wycieczka zdaniem wszystkich uczniów była bardzo udana i ciekawa …..  już myślimy o następnej!