Szkoła Podstawowa nr 3 im. Adama Mickiewicza w Kraśniku

Podsumowanie programów profilaktycznych.

W naszej szkole w dniu 05.06.2018 roku odbyło się podsumowanie programów i zajęć profilaktycznych. Swoją obecnością zaszczycili nas zaproszeni goście: przedstawiciel Powiatowego Zespołu Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych w Kraśniku pani A. Surdacka, dyrektor Sanepidu pan A. Wąsik, dzielnicowy pan A. Wieleba. W klasach młodszych odbył się konkurs wiedzy o tematyce profilaktycznej, o którym już pisaliśmy. Podczas uroczystości dzieci otrzymał nagrody i dyplomy. Uczeń  Miłosz Michałowski  z liczbą  38 punktów zajął I miejsce, Mateusz Przybycień otrzymał 34 punkty i  zajął II miejsce zaś  Marietta Wolak z liczbą punktów 32  otrzymała  III miejsce.

     W klasach młodszych wcześniej 25.05.2018 roku odbył się konkurs wiedzy o tematyce profilaktycznej, o którym już pisaliśmy.

    Podczas uroczystości dzieci otrzymał nagrody i dyplomy. Uczeń  Miłosz Michałowski  z liczbą  38 punktów zajął I miejsce, Mateusz Przybycień otrzymał 34 punkty i  zajął II miejsce, zaś  Marietta Wolak z liczbą punktów 32 otrzymała  III miejsce.

       Klasy III A,B,C przygotowały plakaty na podstawie programu,, Odczuwaj, ufaj, mów’’, które wykonały  dowolną  techniką. Wszystkie klasy otrzymały dyplomy i nagrody rzeczowe.    

     Uczennice z klasy VIA przygotowały i przedstawiły inscenizację ,,W sieci” uświadamiając uczniom czym jest  Cyberprzemoc oraz uświetniły imprezę przygotowanym przez siebie układem tanecznym.

      W roku szkolnym 2017/2018 wychowawcy klas I, III ( B. Sowińska, E. Serwacka, B. Sokół, .M. Biernacka, M. Padała) nauczyciele przyrody (M. Ożóg, B. Prokop), psycholog( M. Serafin) i pedagog (J. Nowicka) zrealizowali programy i zajęcia profilaktyczne. Jednym z nich był program Nie pal przy mnie, proszę, który  miał  na celu wykształcenie w dzieciach świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą. Porządkował i poszerzał wiedzę na temat zdrowia, kształtował odpowiedzialność za nie. Uświadomił dzieciom, że palenie nie jest zdrowe i uwrażliwiał je na szkodliwe działanie  dymu papierosowego związane z biernym paleniem. Uczył umiejętności odmawiania i  realizowała go p. M. Serafin.

       Innym programem był rekomendowany i ciekawy program,, Cukierki”, którego celem było przybliżenie dzieciom podstawowych informacji na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych; kształtowanie umiejętności troski o własne bezpieczeństwo w relacjach z innymi; oraz nauka postaw asertywnych względem osób nieznajomych. Realizowały go wychowawczynie z klas I p. E. Serwacka i p. B. Sowińska.

       Program ,,Odczuwaj ,ufaj, mów”miał na celu tworzenie klimatu przyzwolenia do przeżywania uczuć oraz werbalizację stanów emocjonalnych, zwracał uwagę na wpływ uczuć na zachowanie oraz rolę pozytywnego nastawienia. Obejmował ćwiczenia, które zwracały uwagę na kwestię prawdomówności, dotrzymywania słowa, budowania zaufania i wiary w siebie.   Budowanie postawy otwartości, obniżenie poziomu lęku przed mówieniem o sobie, oraz opanowanie umiejętności aktywnego słuchania i zasad dobrej komunikacji. Ten program realizowali wychowawcy klas III: p. B. Sokół, p. M. Biernacka i p. M. Padała.

   Natomiast w klasach starszych nauczycielki przyrody zrealizowały program ,,Trzymaj formę’’(p. M. Ożóg) oraz ,,Szkołę zdrowego żywienia”( p. B. Prokop).

       Celem programów była edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków poprzez promocję aktywności fizycznej, zasad zdrowego stylu życia i zbilansowanej diety.
Nauczenie podstawowych zasad dopasowania sposobu odżywiania do stylu życia (zróżnicowana i zbilansowana energetycznie dieta - proponował posiłek wartościowy, a nie kaloryczny). Konsekwencją realizacji tego programu jest poprawa  stanu zdrowia poprzez świadome wybieranie zdrowej żywności, stosowanie zasad zbilansowanej diety i wzrost aktywności fizycznej.

       Program ,,Spójrz na siebie’’ wynikał z potrzeb społeczności szkolnej i dotyczył klas czwartych i piątych. Miał na celu uświadomienie uczniom znaczenia słowa ,,człowieczeństwo”, wskazywał na  przyczyny i skutki konfliktów oraz możliwości ich rozwiązania, uczył nazywania emocji, uświadamiał potrzeby przejmowania odpowiedzialności za siebie i innych. Wskazywał jak powinno się rozmawiać ze sobą, by żyć w harmonii, zgodzie i wyrażać troskę o zaspokajanie wzajemnych potrzeb. Realizował go pedagog szkolny J. Nowicka.

     W klasach VI i VII odbyło się szereg zajęć profilaktycznych dotyczących niebezpiecznych   środków psychoaktywnych, tolerancji, Cyberprzemocy.