Szkoła Podstawowa nr 3 im. Adama Mickiewicza w Kraśniku

Rodzicu powinieneś wiedzieć, że Twoje dziecko będzie chętnie pisało, jeśli...

Zachęcamy do zapoznania się z artykułem Pani Pedagog Jolanty Nowickiej.

Rodzicu powinieneś wiedzieć, że Twoje dziecko będzie chętnie pisało, jeśli...

  •  od 3 roku życia systematycznie rozwijamy jego ogólną sprawność ruchową (koordynację ruchową, równowagę) przez jazdę na rowerze, zabawy z piłką, ćwiczenia gimnastyczne, jazdę na łyżworolkach, pływanie, zabawy ze skakanką, chodzenie po linii, grę w klasy, wirowanie: obracanie się, turlanie,
  •  od 3 roku życia stale doskonalimy jego sprawność manualną przez usprawnianie ruchów palców, wyczulenie dotyku opuszkami palców, ćwiczenie właściwego sposobu chwytania (np. ćwiczenie chwytu pęsetkowego, czyli kciukiem, palcem wskazującym i środkowym), zabawy paluszkowe oraz szycie lalkom ubranek, majsterkowanie, ugniatanie ciasta, robienie pierożków, przypinanie wypranych ubranek klamerkami, nawlekanie koralików i przedziurawionych kasztanów, robienie zabawek na choinkę, malowanie jajek wielkanocnych itp.,
  •  uczymy je dostrzegania, zapamiętywania, rozpoznawania i odtwarzania różnych kształtów, figur geometrycznych,
  •  pomagamy przyswoić dziecku pojęcia: pion i poziom, góra i dół, lewa strona i prawa strona – w kontekście otaczającej przestrzeni i w odniesieniu do kartki papieru usytuowanej na blacie biurka,
  •  uczymy je pojęć: w środku, wewnątrz, poza, na zewnątrz, które pomagają w poruszaniu się po ograniczonej przestrzeni kartki,
  •  pomagamy mu zrozumieć pojęcia: „przed” i „po”, by kontrolowało kolejność występowania elementów, na przykład kolejność liter w wyrazie i wyrazów w zdaniu,
  •  zachęcamy do utrwalania nawyków ruchowych związanych z kierunkiem pisania i kontrolujemy automatyzację ruchów pisarskich:
  •  kreślenie linii z zachowaniem kierunku ruchu: linie pionowe – od góry ku dołowi, linie poziome – od lewej do prawej, rysowanie kół przeciwnie do ruchu wskazówek zegara (podobnie jak zapisujemy literę „C”), zachowanie kierunku ruchu od lewej do prawej strony podczas rysowania szlaczków, pisania wyrazów,
  •  uczymy je prawidłowego ułożenia w palcach narzędzia do pisania,
  •  już w okresie przedszkolnym podczas rysowania (przede wszystkim szlaczków) dbamy o właściwe ułożenie dłoni i kartki papieru, kontrolujemy i korygujemy od początku nauki pisania kierunek zapisu od strony lewej do prawej,
  •  kontrolujemy poprawność pisania liter i ich połączeń: miejsce rozpoczynania pisania liter i zachowanie właściwego kierunku kreślenia litery oraz łączeń zgodnie z podanymi wzorami,
  •  dbamy, aby dziecko było w dobrym nastroju i wypoczęte, kiedy przystępuje do pisania,
  •  uczymy kontrolowania napięcia mięśniowego, by zapobiegać przemęczeniu ręki piszącej,
  •  uczymy je ćwiczeń relaksacyjnych,
  •  równolegle z przygotowaniem reki dziecka do pisania wzbudzamy jego odpowiednią motywację do posługiwania się pismem (np. poprzez podpisywanie obrazków), pokazujemy, jak poprawnie pisać i pomagamy mu zapisywać wyrazy (obserwując ruchy dorosłego podczas pisania dziecko zapamiętuje je i nabiera chęci do ich naśladowania, a więc samodzielnego pisania),
  •  zachęcamy je do wykonywania praktycznych form pisemnych: podpisywania wszystkich wykonanych przez siebie obrazków, pisania życzeń na kartkach okolicznościowych, pisania wierszy na laurkach, listy zakupów, listów do domowników, pamiętnika, itp.,
  •  zwracamy mu uwagę, aby pismo było czytelne dla niego i dla innych,
  •  uświadamiamy mu potrzebę pisania ładnie, czytelnie i estetycznie,
  •  zachęcamy je do systematycznych ćwiczeń w kaligrafii do momentu, aż osiągnie satysfakcjonujący poziom graficzny pisma oraz nabierze odpowiedniego tempa i poprawności pisania,
  •  dbamy, by dziecko utrwaliło prawidłową pozycję ciała podczas pisania.

 

 Informacje opracowano na podstawie „Uczeń z dysleksją w domu” M. Bogdanowicz, A. Adryjanek, M. Różyńska.