Szkoła Podstawowa nr 3 im. Adama Mickiewicza w Kraśniku
PROGRAM „C U K I E R K I „
W klasach I-III zostały przeprowadzone zajęcia w ramach programu profilaktycznego : „Cukierki”.
PROGRAM : „ C U K I E R K I „
Centrum Szkoleniowe Fundacji Homo – Domini im. K. de Foucauld – MARABUT
Prowadzący : E. Serwacka, B. Sowińska , J. Nowicka
Cele :
przybliżenie uczniom podstawowych informacji na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych;
- kształtowanie postawy dystansu w relacjach z osobami nieznajomymi;
- rozwijanie u uczniów postawy szacunku i zaufania w stosunku do osób zatrudnionych w szkole jako osób mogących udzielić wsparcia w problemach wydarzających się na terenie szkoły.
Treść zajęć:
- Podstawowe informacje o środkach uzależniających:
- narkotyk przedstawiany jest przez proponującego jako pozytywny i atrakcyjny;
- środki uzależniające odbierają wolność decyzji, niszczą relacje między ludźmi, zaburzają kontakt z rzeczywistością;
- ofiarami bywają dzieci łatwowierne wobec obcych oraz samotne, odsunięte przez rówieśników;
- uzależnienie dokonuje się stopniowo, niedostrzegalni, aż staje się czymś od człowieka.
- Dziecko ma prawo do ostrożności i dystansu wobec obcych dorosłych i starszych kolegów.
- Osoby dorosłe pracujące w szkole są po to, aby wspierać dzieci i pomagać im w sytuacjach trudnych.
Metody pracy: zabawy ruchowe, praca z tekstem, swobodna twórczość, burza mózgów, praca w zespołach kilkuosobowych, elementy psychodramy, dyskusja.
Klasy i czas trwania zajęć- dostosowany jest do wieku dzieci, specyfiki klasy, możliwości percepcyjnych zespołu i realizowanego tematu. Program przewiduje cykl zajęć w klasach I ( 4 - 5 spotkań ) w klasach II i III ( 7 - 8 spotkań).
Klasy I - III
KlasaIA – 20 uczniów
Klasa IB – 21 uczniów
Klasa IC - 20 uczniów
KlasaIIA - 18 uczniów
Klasa IIB - 17 uczniów
Klasa IIC - 18 uczniów
Klasa IIIA - 16 uczniów
Klasa IIIB – 16 uczniów
Materiały do programu: egz. książki „ Cukierki”- autor : Agnieszka Grzelak , duże arkusze papieru, mazaki, kredki, przybory do zabaw ruchowych, powielone materiały do charakterystyki postaci, kartki do zilustrowania treści poszczególnych fragmentów tekstu, magnetofon, ankieta dla rodziców.
Przewidywane efekty podjętych działań profilaktycznych:
1. Wyćwiczenie prawidłowych reakcji w sytuacji zagrożenia.
2. Nabycie umiejętności samodzielnego rozwiązywania konfliktów przez uczniów.
3. Podniesienie poczucia bezpieczeństwa w szkole.
4. Promocja zdrowego stylu życia.
5. Bezpieczne funkcjonowanie dziecka w domu i w szkole.
Metody oceniania skuteczności programu w klasach I – III
1. Analiza dokumentacji – prac wykonanych podczas zajęć - prace plastyczne, książki według własnych pomysłów.
2. Obserwacja uczniów, aktywność na zajęciach, dokumentacja fotograficzna.
3. Ankieta dla rodziców.
Przebieg zajęć w ramach programu profilaktycznego „ Cukierki”.
W każdej z klas zostały zrealizowane wszystkie zajęcia zaplanowane w ramach programu profilaktycznego : „Cukierki”. W ramach zajęć dzieciom zostały przekazane podstawowe informacje na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych, dzieci nauczyły się jak należy postępować w relacjach z osobami nieznajomymi, do kogo należy zwrócić się o pomoc w sytuacjach zagrożenia. Dzieci uczestniczyły w scenkach, gdzie świetnie radziły sobie z odmową w relacjach z osobami nieznajomymi zarówno w domu, na placu zabaw czy w szkole. Brały chętnie udział w zabawach ruchowych, odpowiadały na zadawane pytania dotyczące treści fragmentów książki, umiały prawidłowo ocenić postępowanie bohaterów.
Podsumowaniem zajęć była wykonana według własnego pomysłu książeczka wraz z ciekawymi ilustracjami. Oprócz tego dzieci zamieściły w niej numery alarmowe, listę osób do których mogą zwrócić się zawsze o pomoc. Podczas podsumowania zajęć w każdej klasie pojawił się duży plakat wykonany przez uczniów gdzie znalazły się najważniejsze informacje, zasady postępowania w sytuacjach zagrożenia. Chętnie poczęstowały się cukierkami wiedząc, że nie są to cukierki czarodzieja Sopucha.
Ewaluacja
Podczas programu zostały zrealizowane wszystkie założone cele, dzieci chętnie uczestniczyły w zajęciach. Brały aktywny udział w zajęciach, zabawach, pracowały przy wykonywaniu zadań. Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem zarówno ze strony dzieci jak i rodziców. Rodzice poinformowani o tematyce przeprowadzonego programu mieli za zadanie przeprowadzić ze swoimi dziećmi mini sondę. Na podstawie zebranych ankiet okazało się, że w 100% dzieci umiały opowiedzieć czego nauczyły się na zajęciach, jak poradziłyby sobie w sytuacjach zagrożenia w szkole czy w domu, umiały wyjaśnić tytuł książki, wiedziały jakie skutki wywołują substancje uzależniające oraz opowiadały jak powstawała ich własna książeczka. Według opinii dzieci, na zajęciach panowała miła atmosfera, zajęcia były ciekawe, a panie miłe i uśmiechnięte. Chętnie będą uczestniczyć w podobnych zajęciach.
GALERIA FOTOGRAFICZNA