Szkoła Podstawowa nr 3 im. Adama Mickiewicza w Kraśniku

PROGRAM „C U K I E R K I „

W klasach I-III zostały przeprowadzone zajęcia w ramach programu profilaktycznego : „Cukierki”.

PROGRAM : „ C U K E R K I

Centrum Szkoleniowe Fundacji Homo – Domini im. K. de Foucauld – MARABUT

 

Prowadzący : E. Serwacka, B. Sowińska , J. Nowicka

 Cele :

 przybliżenie uczniom podstawowych informacji na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych;

  • kształtowanie postawy dystansu w relacjach z osobami nieznajomymi;
  • rozwijanie u uczniów postawy szacunku i zaufania w stosunku do osób zatrudnionych w szkole jako osób mogących udzielić wsparcia w problemach wydarzających się na terenie szkoły.

 

Treść zajęć:

  •  Podstawowe informacje o środkach uzależniających:

       -  narkotyk przedstawiany jest przez proponującego jako pozytywny i atrakcyjny;

       -  środki uzależniające odbierają wolność decyzji, niszczą relacje między ludźmi, zaburzają kontakt z rzeczywistością;

       -  ofiarami bywają dzieci łatwowierne wobec obcych oraz samotne, odsunięte przez rówieśników;

       -  uzależnienie dokonuje się stopniowo, niedostrzegalni, aż staje się czymś od człowieka.

  • Dziecko ma prawo do ostrożności i dystansu wobec obcych dorosłych i starszych kolegów.
  • Osoby dorosłe pracujące w szkole są po to, aby wspierać dzieci i pomagać im w sytuacjach trudnych.

 

Metody pracy: zabawy ruchowe, praca z tekstem, swobodna twórczość, burza mózgów, praca w zespołach kilkuosobowych, elementy  psychodramy, dyskusja.

Klasy i czas trwania zajęć- dostosowany jest do wieku dzieci, specyfiki klasy, możliwości percepcyjnych zespołu i realizowanego tematu. Program przewiduje cykl zajęć w klasach  I ( 4 - 5 spotkań ) w klasach II i III ( 7 - 8 spotkań).

Klasy   I  - III

 

                               KlasaIA – 20 uczniów

                               Klasa IB – 21 uczniów

                               Klasa IC -  20 uczniów

 

KlasaIIA -  18 uczniów                              

Klasa IIB -   17 uczniów                              

Klasa IIC -  18 uczniów  

 

                         Klasa IIIA - 16 uczniów

                         Klasa IIIB – 16 uczniów                         

 

Materiały do programu: egz. książki  „ Cukierki”- autor : Agnieszka Grzelak , duże arkusze papieru, mazaki, kredki, przybory do zabaw ruchowych, powielone materiały do charakterystyki postaci, kartki do zilustrowania treści poszczególnych fragmentów tekstu, magnetofon, ankieta dla rodziców.

 

Przewidywane efekty podjętych działań profilaktycznych:

1. Wyćwiczenie prawidłowych reakcji w sytuacji zagrożenia.

2. Nabycie umiejętności samodzielnego rozwiązywania konfliktów przez uczniów.

3. Podniesienie poczucia bezpieczeństwa w szkole.

4. Promocja zdrowego stylu życia.

5. Bezpieczne funkcjonowanie dziecka w domu i w szkole.

 

Metody oceniania skuteczności programu w klasach I – III

1. Analiza dokumentacji – prac wykonanych podczas zajęć - prace plastyczne, książki według własnych pomysłów.

2. Obserwacja uczniów, aktywność na zajęciach, dokumentacja fotograficzna.

3. Ankieta dla rodziców.

 

Przebieg zajęć w ramach programu profilaktycznego „ Cukierki”.

W każdej z klas zostały zrealizowane wszystkie zajęcia zaplanowane w ramach programu profilaktycznego : „Cukierki”. W ramach zajęć dzieciom zostały przekazane podstawowe informacje na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych, dzieci nauczyły się jak należy postępować w relacjach  z osobami nieznajomymi, do kogo należy zwrócić się o pomoc w sytuacjach zagrożenia. Dzieci uczestniczyły w scenkach, gdzie świetnie radziły sobie z odmową w relacjach z osobami nieznajomymi zarówno w domu, na placu zabaw czy w szkole. Brały chętnie udział w zabawach ruchowych, odpowiadały na zadawane pytania dotyczące treści fragmentów książki, umiały prawidłowo ocenić postępowanie bohaterów.

Podsumowaniem zajęć była wykonana według własnego pomysłu książeczka wraz z ciekawymi ilustracjami. Oprócz tego dzieci zamieściły w niej numery alarmowe, listę osób do których mogą zwrócić się zawsze o pomoc. Podczas podsumowania zajęć w każdej klasie pojawił się duży plakat wykonany przez uczniów gdzie znalazły się najważniejsze informacje, zasady postępowania w sytuacjach zagrożenia. Chętnie poczęstowały się cukierkami wiedząc, że nie są to cukierki czarodzieja Sopucha.

 

Ewaluacja

Podczas programu zostały zrealizowane wszystkie założone cele, dzieci chętnie uczestniczyły w zajęciach. Brały aktywny udział w zajęciach, zabawach, pracowały przy wykonywaniu zadań. Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem zarówno ze strony dzieci jak i rodziców. Rodzice poinformowani o tematyce przeprowadzonego programu mieli za zadanie przeprowadzić ze swoimi dziećmi mini sondę. Na podstawie zebranych ankiet okazało się, że w 100% dzieci umiały opowiedzieć czego nauczyły się na zajęciach, jak poradziłyby sobie w sytuacjach zagrożenia w szkole czy w domu, umiały wyjaśnić tytuł książki, wiedziały jakie skutki wywołują substancje uzależniające oraz opowiadały jak powstawała ich własna książeczka. Według opinii dzieci, na zajęciach panowała miła atmosfera, zajęcia były ciekawe, a panie miłe i uśmiechnięte. Chętnie będą uczestniczyć w podobnych zajęciach.

 

 

GALERIA  FOTOGRAFICZNA

111 uu ee ee ee uuuu uu uu uu uu uu   uu uu uu uu uu